یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 19 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۴:۲۹

اجماع مدیریت و سرمایه، تضمینی برای بقای شرکت‎های کشتیرانی

باشگاه خبری فراساحل: به دنبال تلاطم‎هایی که در بازار حمل و نقل دریایی ایجاد شد و موقعیت برخی شرکت‎های کشتیرانی را با بحران و حتی  فشارهای اقتصادی مواجه کرد؛ ادغام‎  و اتحاد شرکت‎های بزرگ کشتیرانی تجاری و کانتینری کلید خورد تا تاثیر خود را نیز در این بخش داشته باشد این در حالی است که به اعتقاد رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ادغام شرکت‌های کشتیرانی بزرگ موجب می‎شود که این شرکت‎های سهم ماندگار و بیشتری را از بازار در اختیار خود بگیرند، اما از طرفی هم موجب نحیف‌تر شدن کشتیرانی‎های کوچک می‌شود و با سایه انداختن بر کسب و کار در حوزه نمایندگی‎ها، موجب تجمیع و یا تعطیلی آنها را فراهم می‌آورد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌تایمز، رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره ادغام کشتیرانی‎های بزرگ و تاثیر آن بر بازار حمل و نقل دریایی گفت: ادغام در حوزه دریا بر عکس سایر شقوق اقتصادی، نشان‌دهنده اوضاع ناخوشایند و بحران اقتصادی در دریا است که صاحبان آن حرفه را به ادغام اجبار می‎کند.

 دکتر مسعود پل‌مه خاطرنشان کرد: اگر عرصه رقابت به‌خودی خود مطلوب باشد که شرکت‎ها بتوانند مستقیم وارد رقابت شوند و سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار گیرند به سمت ادغام گام برنمی‎دارند و تن به ادغام نمی‎دهند، بنابراین بازیگران اصلی عرصه دریا با توجه به پتانسیل و شرایطی که در چرخه کار حمل و نقل به ویژه حمل و نقل کانتینر وجود دارد به سمت ادغام می‎روند تا با اجماع مدیریت، سرمایه و سایر تجهیزات، بقای خود را در بازار تضمین کنند. وی با اشاره به اینکه شرکت‎هایی که تن به ادغام می‎دهند به دنبال آن هستند که به شیوه اشتراکی سهم ماندگاری را از بازار در ید اختیار خود بگیرند، اظهار کرد: این در حالی است که این گونه ادغامات اگر در حوزه کسب و کارهای کوچک و شرکت‎های خرد صورت گیرد تاثیر چندانی ندارد زیرا بر فرض مثال اگر دو شرکت کشتیرانی در حوزه ترانشیپ و فیدری در منطقه جغرافیایی محدود با یکدیگر ادغام شوند تاثیری در بازار و حجم بار آنها ندارد اما در مسیر طولانی و عملیاتی که منتهی به بنادر خارجی در آب‌های بین‎المللی، خاور دور و آسیای جنوب شرقی شود تاثیر بهتری خواهد داشت زیرا در این صورت دو شرکت بزرگ با ادغام می‎توانند سهم بالاتری را از بازار بربایند و جایگاه خود را ارتقا دهند.

با ادغام کشتیرانی‎های بزرگ، شرکت‌های کوچک نحیف تر می‌شوند
رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره تاثیر ادغام شرکت‎های کشتیرانی بزرگ بر عملکرد شرکت‎های خرد و کوچک، یادآور شد: همان طور که گفته شد از تجمیع انرژی شرکت‎های بزرگ با هم سینرژی یا همان هم‎افزایی ایجاد می‎شود و باعث می‎شود سهمی از بازار که در دست شرکت‎های کوچک بود، کم‎تر شود. بنابراین به صورت قطع ادغام شرکت‎های بزرگ با یکدیگر تاثیر منفی بر کوچک‎ترها می‎گذارد و آنها را نحیف می‎کند. وی افزود: هر نوع ادغامی که صورت گیرد در نهایت کالا باید از مبدا به مقصد برسد، حال اینکه قبل از این ادغام‌ها خطوط کشتیرانی دایرکت و فیدری موجود بودند که با این ادغام تعداد این خطوط کم می‎شود اما میزان و حجم بار کاهش نیافته و همان میزان خواهد ماند.

تاثیر منفی ادغام کشتیرانی‎ها بر کسب و کار
پل مه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با ادغام شرکت‎های کشتیرانی، تکلیف نمایندگی این شرکت‎ها در کشورهای دیگر چه می‌شود؟ تاکید کرد: به طور قطع اگر دو شرکت ادغام شده در یک کشور دیگر نمایندگی‌های مستقل داشته باشند، پس از ادغام بر اساس سیاست‎ واحدی که در شرکت جدید به وجود می‎آید یا آن نمایندگی‎ها هر دو تعطیل شده و یک نمایندگی جدید تاسیس می‎شود و یا اینکه یکی از نمایندگی‎ها تعطیل و یکی دیگر ابقا می‎شود و کار را انجام می‎دهد؛ در هر صورت باید بدانیم که یکی از اثرات منفی ادغام شرکت‎های بزرگ تاثیر منفی بر کسب و کار در حوزه نمایندگی‎ها است. رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه تاکید کرد: بنابراین ادغام شرکت‎های بزرگ کشتیرانی که به دلیل بحران و شرایط ناخوشایند اقتصادی رخ می‎دهد علاوه بر اینکه سهم شرکت جدید را از بازار افزایش می‎دهد و موجب می‏‎شود که بخش بیشتری از بار کانتینری را در اختیار گیرند اثرات مخربی بر کشتیرانی‎های کوچک و فیدری و نمایندگی‎های آنها دارد. زیرا علاوه بر اینکه سهم کشتیرانی‎های کوچک و سهم آنها را در بازار کم می‎کند بلکه با سایه انداختن بر کسب و کار در حوزه نمایندگی‎ها، موجب تجمیع و یا تعطیلی آنها را فراهم می‌آورد.



  کد خبر : 3806
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :